Eric C. Elektro hersteller

Forum Replies Created

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Droogkast #2554

    Evert,

    Heb je droogkast stuurprint kunnen herstellen. het probleem zat in de geschakelde voeding van 22V met de power switcher IC LNK304 deze was stuk.

    Heb deze vervangen door een eenzelfde maar met betere eigenschappen (meer vermogen en stroom) LNK305

    Verder was er ook een vermogenweerstand van  27 ohm stuk en heb ik de condensator voor stabilisatie 22V  ook vervangen.

    Bij test op 230V  werkte de stuurprint, LED’s pinken en display gaf een foutcode, deze fout is normaal daar er geen sensoren op de stuurprint aangesloten waren.

    Als de print terug ingebouwd is in de droogkast is het mogelijk dat deze foutcode terug op het display komt, je zal deze eerst moet resten via knoppen procedure lees hieronder;

    De foutcodes die weergegeven worden op het display worden in een flash geheugen van de micro processor opgeslagen en blijft terug komen bij het uit/aan zetten ook al is de fout er niet meer.
    Er zijn nu 2 mogelijkheden om een foutcode die blijft staan te resetten.

    1)       Door de 230V  stekker uit het stopcontact te halen en 30 min te wachten vooraleer terug in te steken.

    2)       Door volgende handeling te doen om de foutcode te wissen uit het flash geheugen.

    * Start met de knop op stand O te zetten.

    * Draai de knop tussen luchten en synthetisch onder midden (6uur) dan       druk 3x start
    * Draai de knop op luchten dan druk 3x start
    * Draai de knop terug op off stand O
    dit alles moet binnen de 10 sec. gebeuren
    Deze handeling is een reset van de meesten foutcodes

    Graag feedback indien alles lukt en werkt.

    Foto’s van de stuurprint/herstelling:

    in reply to: Droogkast #2466

    Beste Evert,

    Als je de droogkast open hebt gemaakt en de stuurprint te zien is en je kan zo alle aansluitingen een nummer geven (met vb met schilders tape) dan laat je het best zo liggen, en nog niet loskoppelen daar ik heb graag zelf wil gezien hoe de aansluitingen zitten op te weten vanwaar de 230V komt en andere.

    Je kan me dan bellen op GSM 0474669148 dan spreken we iets af dat ik de print kom halen voor herstelling thuis.

    Grt, Eric

    in reply to: Droogkast #2437

    Dag Evert,

    Indien er niets meer op display komt of lampjes gaan branden bij het aanzetten toestel

    is het zo goed als zeker dat stuurprintplaat (elektronica) een defect heeft.

    De stuurprintplaat kan uitgebouwd worden voor herstelling,

    maar er zijn verschillende stekker op aangesloten als je dit zelf wil doen

    moet je alle stekkers nummeren aan beide zijde (printplaat en stekker)

    en ook  duidelijke foto van maken.

    Indien je het uitbouwen zelf niet ziet zitten dan geef je je GSM nr hier maar door dan zal ik je contacteren voor een mogelijke herstelling.

    Grtjs, Eric C.

    in reply to: bewegingssensor werkt niet meer, lamp blijft branden #1988

    Beste Kristel,

    Ter info; bij veel wind met warmte en koude, en ook vocht in de optiek kan de lamp ook telkens doen aangaan. Ik veronderstel dat bij jou de lamp nooit meer uitgaat.

    Je beweging sensor kan mogelijks een slecht werken onderdeel hebben nl.

    – Relais, waarvan contact is blijven plakken

    – Slecht intern werkende PIR sensor hebben

    – mogelijks ook slechte condensator/voeding hebben

    Je kan natuurlijk ook een nieuwe sensor kopen maar de prijs hangt af van merk, kijkhoek, reikwijdte…   Als je het mogelijks hersteld wil hebben kan je me bellen op nr. 0474669148 om iets af te spreken.

    Grt, Eric C.

    in reply to: Koelkast Liebherr doet het niet meer #1963

    Beste eLS?

    Als het een No Frost type koelkast betreft en hij koelt mettertijd slechter dan is er kans dat ijsvorming ontstaan is aan de verdamper achter de achterwand binnenkant van de koelkast er bevindt zich ook een kleine ventilator die draait als er gekoeld moet worden (achterwand in demonteerbaar). Het beste wat je zelf kan doen is de stekker uittrekken, koelkast leeg maken en de 24u met opendeur laten ontdooien, erna goed reinigen zorgen dat het condenswater afvoergatje onderaan binnenkant koelkast open is of maken met een stokje of iets. Aan de achterzijde zie je een zwarte koelrooster (condenser genoemd) deze moet vrij zijn van vuil en stof. Als de ijskast terug in werking is moet deze rooster warm aanvoelen en de binnen/achterkant koud, is dit niet dan ga je koelgas verlies hebben of lek, dit laten herstellen door een koeltechnieker is misschien niet voordeliger dan een nieuwe. Bij het pas inschakelen van de koelkast moet de compressor/motor een tijdje blijven draaien, als hij telkens aan/uit klik is deze stuk en kun je beter ook een nieuwe koelkast kopen

    Mvg, Eric C

    in reply to: Herstelling versterker #1918

    Beste,

    Heb je versterker thuis al kunnen nakijken.

    Er was een fout in de linker eindtrap van de versterker, de vermogen transistoren zijn in de brugversterker doorgeslagen en liggen dus in kortsluiting het betreft de types 2SC3281 en 2CA1302 (6 stuks in totaal), verder zijn natuurlijk ook de zekeringen 10A stuk en één vermogen weerstand van 0,22ohm.

    de transistor zijn niet dadelijk te krijgen in de buurt, Gotron, Conrad…  en zijn daarom besteld op Aliexpress.

    De spanningsselector schakelaar stond op 220V, dit was normaal daar vroeger het net 220V was. De berekening van het vermogen per kanaal bij deze keuze is als volgt: gemeten voedingsspanning +103V en -103V de RMS spanning uit de eindtrap is dus max Vpiek/√2 ≈ 103/1,414=73Vrms  het RMS vermogen in de box van 4 ohm is dus Vrms²/R ≈ 73²/4=1330Watt. Dit is teveel voor NAD2200 dat gebouwd is voor max 1100Watt per kanaal.

    Bij de spanningsselector schakelaar op keuze 240V is de berekenning als volgt, gemeten voedingsspanning is nu +93V en -93V het RMS vermogen is de box is dan volgens bovenstaande berekeningen box Prms=65²/4=1056Watt. Dit is dus een veiligere keuze daar de net spanning nu ook op 230V soms 240V zit.

    Grtjs, Eric C

    in reply to: Elektro/elektronica herstellingen-info #1901

    Beste joke,

    Om deze oude radio een kans te geven om te werken is allereerst een goede reiniging van het binnenwerk/componenten nodig dit is soms alleen al voldoende om de radio werkend te krijgen, hiervoor zijn de kosten producten bij de 20€.

    Op defecte onderdelen kan ik zo geen kosten opgeven daarvoor moet ik het toestel onderzoeken. Voor de duurste onderdelen zoals de radiobuizen 9st (staan vermeld in jou link) kan je de prijs per stuk op deze link vinden :

    http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

    Het is dus mogelijk dat er een aantal vervangen moeten worden, een VB als ze alle 9st vervangen worden komt dit op 80€ zonder verz.kost

    Andere onderdelen indien nodig zoals weerstanden/condensator zijn geen grote kost +-10€

    Dit moet je wel weten over de FM band, deze zal achter een aantal jaren met overgang stoppen met uitzenden en DAB+ digitale uitzending wordt de nieuwe standaard. Dus alle FM ontvangers/radio’s ook autoradio worden onbruikbaar.

    Meer info Googelen of lezen op volgende links:

    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181025_03871835

    https://www.tijd.be/netto/budget/de-alternatieven-voor-de-ten-dode-opgeschreven-fm-radio/10118800.html

    https://www.demorgen.be/tv-cultuur/stop-met-fm-radio-in-2020~b3b7f754/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    https://radio1.be/van-fm-naar-dab-een-op-de-vijf-vlamingen-luistert-digitaal-naar-radio

    Ik hoop dat hiermee voldoende weet  en hoor wel je beslissing.

    Mvg, Eric C

    in reply to: Herstelling versterker #1875

    Een overload detectie is ter bescherming van de luidsprekers zodat deze niet stuk gaan, hiervoor wordt intern een relais contact in serie met de uitgang geschakeld.

    Bij een overload  van een versterker is er spraken van een overbelasting op een of twee uitgangen van de versterker (te veel stroom) of dat er een gelijkspanning uitkomt. Het eerste kan komen door kostsluiting op en uitgang of een kapotte luidspreker. Als je hiervoor  dan de uitgangen loskoppelt en de overload is er nog dan heb je een  interne fout, bv. dat en eindtrap gelijkspanning uitstuurt. Bij het tweede geval zal een elektronische herstelling  nodig zijn. De service manual kan je hier vinden;   https://www.manualslib.com/manual/1011735/Nad-2200.html?page=9#manual. Een derde mogelijkheid is een overtemperatuur detectie van de eindtrap, dat voor kan komen als langdurig op hoog uitgangsvermogen en daarbij slecht of geen koeling aanwezig is, bedek dus nooit de koelopeningen van de versterker.

    Als je een mogelijke herstelling wil kan je de versterker naar thuis brengen, GSM 0474 669148

    Groeten, Eric

    • This reply was modified 4 months, 1 week ago by RcR.
    in reply to: Printerprobleem #1843

    Beste Lut, dank je om de printer naar thuis te brengen.

    De printkop zat vast door afgebroken veer en inktwisser as houder.

    Heb het kunnen herstellen, en hij print weer prima.

    Hieronder enkele foto’s ter verduidelijking.

    Groetjes, Eric C

    • This reply was modified 5 months, 2 weeks ago by RcR.
    • This reply was modified 4 months, 1 week ago by RcR.
    in reply to: magnetron verwarmt niet meer #1825

    Oké dan heb gij dikwijls veel geluk gehad.

    Ikzelf heb nog maar 1 pakje op aliexpress vanuit China en 1 op amazon vanuit Japan besteld en telkens douane kost moeten betalen (ik wist wel ongeveer wat de kost was naar het loonde zich, het waren telkens maar kleine pakjes)

    Weigeren kun je inderdaad maar terugbetaling is niet altijd gegarandeerd, hangt af van het retourbeleid van de verkoper, sommige winkels zijn bereid om in zo’n geval vb. 85 % van het aankoopbedrag terug te betalen.

    Je moet voor jezelf dus uitmaken of de aankoop zich dan nog loont om het te betalen.

    lees info hierover: https://www.surfplaza.be/magazine/chinese-buitenlandse-webwinkels-en-douane-hoe-zit-het-precies/

    in reply to: magnetron verwarmt niet meer #1811

    Even dit nog als opmerking

    Als je op aliexpess besteld en het totaal bedrag van één bestelling is meer dan €22 dan komt er altijd Bpost/douane kosten bij dat begint vanaf +- €30 extra tot meer afhankelijk van aankoop bedrag.

    Dus iets van +€22 zal rap €50 kosten.

    Hier zijn enkele calculators en info;

    http://www.invoercalculator.be/

    Importeren? Bereken invoerkosten!

    https://thomas.vanhoutte.be/tools/customs/nl/

    Grtj, Eric C

    in reply to: magnetron verwarmt niet meer #1806

    Ik denk dat er eerst meer onderzocht moet worden vooraleer dingen te bestellen.

    1) mogelijks kan ook dat een relais contact ingebrand is, dat de HV transfo inschakelt.

    2) mogelijks kan ook de inschakelstroom reduceer weerstand van de HV transfo stuk zijn.

    3) ook een overtemperatuur contact kan stuk zijn dat aan de transfo en HF straalunit zit.

    4) soms ook aanwezig een zekering in de secundaire kant van de HV transfo.

    5) de HV condensator kan mogelijks ook doorgeslagen zijn (hierbij zal altijd ook de HV zekering mede stuk gaan)

    NB. HV= high voltage,  opgepast in magnetron is er spanning van meer dan 3000 volt aanwezig bij open behuizing.

    belangrijk vraagje als het een magnetron met draaischotel is;  draait deze nog ??

    Grtj, Eric C

    • This reply was modified 4 months, 1 week ago by RcR.
    in reply to: Witte lijnen bij afdrukken #1759

    Het print probleem met horizontale witte lijnen door de tekst is het gevolg dat de printkop verstopte gaatjes heeft. Je zal eerst moeten uitzoeken welke kleur of kleuren die verstopt zijn, dat doe je door een tekst af te drukken waarin enkele regels zwart , blauw, geel en rood zijn.

    Je kan dan 3 mogelijkheden doen.

     

    1) het zelfreinigingsprogram van de printer meerdere malen uitvoeren.

    https://support.hp.com/be-nl/document/c03796688

    2) printkop reinigen zonder eruit te halen,

    Met een zelfreinigskit  eventueel te bestellen hier (kies de juiste kleur); https://www.123inkt.be/Inktpatronen/HP/Printer-type/HP-Officejet/HP-Officejet-6600-p24513.html

    je kan ook en reinigingskit halen dat bestaat uit een injectiespuitje en reinigingsvloeistof (ik vermoed dat het alcohol is).

    De kleur(en) die verstopt waren op het uitgeprint blad ga je dan reinigen.

    De YouTube video’s hieronder laten zien hoe;

    3) printkop vervangen door een nieuwe kop

    YouTube filmpje hoe printkop vervangen;

    Grt Eric

    • This reply was modified 5 months, 3 weeks ago by RcR.
    • This reply was modified 4 months, 1 week ago by RcR.
    in reply to: Printerprobleem #1736

    Dag Lut,

    Hier zijn enkele links waar de foutcode omschreven wordt en wat je zelf al kan doen. Je kan ook proberen om de printer te resetten (laatste 2 links)

    (kopieer en plak de links in je browser)

    Veelvoorkomende Canon printer foutmeldingen

    http://www.dekantoorvakhandel.be/advies/meest-gestelde-vragen/wat-doen-bij-foutmelding-canon-printer/

    https://www.go4inkt.nl/blog/2019-09-02/canon-printer-foutmeldingen-oplossen

    https://www.coolblue.be/nl/advies/foutcodes-oplossen-canon-printers.html#:~:text=5100%2F5200%2F5400%2F5700,uit%20de%20printer%20hebt%20verwijderd.

    (op deze 2 laatste links staat ook beschreven om de printer te resetten)

    • This reply was modified 5 months, 3 weeks ago by RcR.
    • This reply was modified 4 months, 1 week ago by RcR.
    in reply to: Witte lijnen bij afdrukken #1714

    Nog wat vragen,

    Is er met de printer een lange tijd niet meer geprint (hoelang?) en erna begonnen de witte lijnen??

    Heeft de printer een tijd in de zon gestaan??

    Zijn de witte lijnen horizontaal in elke regel die geprint is??

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)