Oven last aardlek afspringen

Repair Café Runkst Forums Elektro Oven last aardlek afspringen

Weergave van 1 genest reactie
  • Auteur
      KoenG
      Bijdrager

Ik heb een 10 jaar oude, maar nooit gebruikte convectie-oven die na het aanzetten de aardlek schakelaar laat afslaan. Ik heb reeds gezocht naar het defect, maar kan het niet vinden. Dingen die ik reeds heb geprobeerd:

• Hitte elementen afgekoppeld
      • Hitte elementen op continuïteit en lek getest
      • Ventilatoren afgekoppeld

Heeft iemand nog ideeën wat het probleem zich kan bevinden? PT1000 temperatuursensor? Lampjes? …?

Wanneer zou het repair café terug open gaan?

Groeten, Koen

Beste Koen,

Indien het oven toestel een kleine aardlekfout heeft kan je dat in principe niet met een multimeter in ohm test vaststellen, wel bij een directe aardfout.

Een aardfout kan alleen goed gemeten worden met een megger zoals dat vroeger hete. Nu zijn er elektronische meters voor in alle merken. Het zit nl zo dat een kleine aard fout alleen kan getest worden met een spanning van minstens 250V, dit is ook de netspanning en bij deze spanning mag de isolatie van geleiders of de verwarmingsweerstand niet doorslaan naar aarde. Als je met een multimeter meet is de spanning maar max +-3V. Oude isolatie kan dus prefect goed gemeten worden met een multiemeter op +-3V maar met een spanning van minstens 250V kan deze doorslaan.

Als tip kan ik je geven dat als je iets afkoppeld doe dan  beide draden los van motor of weerstand en test dan terug met de stekker in het stopcontact.

Grtj, Eric

Weergave van 1 genest reactie
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.