Droogkast

Repair Café Runkst Forums Elektro Droogkast

Viewing 5 reply threads
  • Author
      Evert
      Participant

Beste,

Mijn droogkast van Whirlpool 6the sense (AZB 7781) doet niets meer. Er gaan geen lichten branden als ik hem aanzet.

Aan het stopcontact ligt het niet, andere apparaten werken wel op dat stopcontact en de droogkast werkt ook niet op een ander stopcontact.

De laatste keer dat de droogkast gedraaid heeft is hij behoorlijk warm geworden. Ondanks dat ik beide stoffilters pas had proper gemaakt.

Ik heb al wat gegoogeld en ik denk dat er een (warmte-)zekering of de printplaat stuk is.

De droogkast (de)monteren is geen probleem. Maar ik heb weinig kaas gegeten van elektronica.

Kunnen jullie me verder helpen?

Met vriendelijke groeten,

Evert

Hieronder enkele foto’s.
      <div aria-hidden=”true”>
      <div class=”aSH”>
      <div aria-hidden=”true”>
      <div class=”aSH”>
      <div id=”:oz” class=”aYv”>
      <div aria-hidden=”true”>
      <div class=”aSH”>
      <div id=”:q9″ class=”aYv”>
      <div aria-hidden=”true”>
      <div class=”aSI”>
      <div id=”:ql” class=”aSJ”></div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>
      </div>

Dag Evert,

Indien er niets meer op display komt of lampjes gaan branden bij het aanzetten toestel

is het zo goed als zeker dat stuurprintplaat (elektronica) een defect heeft.

De stuurprintplaat kan uitgebouwd worden voor herstelling,

maar er zijn verschillende stekker op aangesloten als je dit zelf wil doen

moet je alle stekkers nummeren aan beide zijde (printplaat en stekker)

en ook  duidelijke foto van maken.

Indien je het uitbouwen zelf niet ziet zitten dan geef je je GSM nr hier maar door dan zal ik je contacteren voor een mogelijke herstelling.

Grtjs, Eric C.

Evert
      Participant

Dag Eric,

Bedankt voor jouw snelle respons.

Uitbouwen moet wel lukken (met nummeren en foto’s).

Wat doe ik met de stuurprintplaat als ik deze er uit heb?

Groeten,

Evert

Beste Evert,

Als je de droogkast open hebt gemaakt en de stuurprint te zien is en je kan zo alle aansluitingen een nummer geven (met vb met schilders tape) dan laat je het best zo liggen, en nog niet loskoppelen daar ik heb graag zelf wil gezien hoe de aansluitingen zitten op te weten vanwaar de 230V komt en andere.

Je kan me dan bellen op GSM 0474669148 dan spreken we iets af dat ik de print kom halen voor herstelling thuis.

Grt, Eric

Evert,

Heb je droogkast stuurprint kunnen herstellen. het probleem zat in de geschakelde voeding van 22V met de power switcher IC LNK304 deze was stuk.

Heb deze vervangen door een eenzelfde maar met betere eigenschappen (meer vermogen en stroom) LNK305

Verder was er ook een vermogenweerstand van  27 ohm stuk en heb ik de condensator voor stabilisatie 22V  ook vervangen.

Bij test op 230V  werkte de stuurprint, LED’s pinken en display gaf een foutcode, deze fout is normaal daar er geen sensoren op de stuurprint aangesloten waren.

Als de print terug ingebouwd is in de droogkast is het mogelijk dat deze foutcode terug op het display komt, je zal deze eerst moet resten via knoppen procedure lees hieronder;

De foutcodes die weergegeven worden op het display worden in een flash geheugen van de micro processor opgeslagen en blijft terug komen bij het uit/aan zetten ook al is de fout er niet meer.
      Er zijn nu 2 mogelijkheden om een foutcode die blijft staan te resetten.

1)       Door de 230V  stekker uit het stopcontact te halen en 30 min te wachten vooraleer terug in te steken.

2)       Door volgende handeling te doen om de foutcode te wissen uit het flash geheugen.

* Start met de knop op stand O te zetten.

* Draai de knop tussen luchten en synthetisch onder midden (6uur) dan       druk 3x start
      * Draai de knop op luchten dan druk 3x start
      * Draai de knop terug op off stand O
      dit alles moet binnen de 10 sec. gebeuren
      Deze handeling is een reset van de meesten foutcodes

Graag feedback indien alles lukt en werkt.

Foto’s van de stuurprint/herstelling:

Evert
      Participant

Dag Eric,

Ik heb de stuurprint terug ingebouwd.

De foutcode verscheen en ik heb deze verwijderd via de door jou vermelde tweede methode.

De droogkast werkt terug.

Ik wens je via deze weg nog eens hartelijk te bedanken voor jouw hulp!

Mvg,

Evert

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.