Repair Café Runkst elke tweede zaterdag van de maand Hostel H achter het station

vrije tribune

een plek voor al jullie commentaren, vragen en discussies

Share

10 thoughts on “vrije tribune”

  1. Er komt steeds water in een bakje van mijn koelkast.
    Heb al geprobeerd het gaatje op te maken met warm water en een stokje maar het help niet.
    Weet er iemand wat ik nog meer kan doe?

    1. Ja, bekend probleem bij een NoForst koelkast (heeft geen vriesvak zoals vroeger, heeft ook zijn voordeel van nooit ontdooien)

      Werking:
      Dat gaatje beneden achter tegen de wand is er om het gecondenseerde vocht tegen de gekoelde achterwand af te voeren naar een bakje dat zich net boven de compressor/motor bevindt.
      Hier gaat het water terug verdampen door de motorwarmte.

      Het gaatje raakt verstopt wanneer er in de ijskast groenten wordt gelegd die de achterwand raakt, dit mag de achterwand nooit raken (niets trouwens, ook geen papier).

      Als dat wel zo is gaat dit bevriezen (vastplakken aan de achterwand), het breekt af en wordt met het condenswater mee maar onder door het gaatje afgevoerd.
      Daar komt het vast te zitten en gaat na een tijd rotten/schimmelen/bacteriën en veroorzaakt verstopping met als resultaat water onder in de koelkast.

      Het gaatje/pijpje regelmatig reinigen, open houden is aan te raden.
      Het gaatje langs de binnenkant met een stokje open maken kan niet goed meer lukken eenmaal het verstopt is geweest.
      Men krijgt zo niet alles weg, als er iets achterblijft kweekt het terug op korte tijd schimmel/bacteriën en verstopt weer.
      Een tweede zaak is dat men geen zicht heeft of ge geheel door het gaat uit geraakt met een stokje, het afvoergaatje/pijpje kan toch tamelijk diep zijn (bedenk maar dat de motor heel laag onderaan zit).

      Het goed reinigen kan alleen maar als je aan de achterzijde van de koelkast kan komen om te kijken of ge door gans het gaatje komt. Gebruik een geschikt ontsmettingsproduct (voor de schimmel)
      Het stokje moet voldoende dik zijn en draai er een doekje rond om te kunnen vegen (geen papier).
      Ook het kunststof bakje boven de motor moet je goed reinigen, want hierin komt ook vuiligheid terecht en dat kan ook gaan schimmelen, het bakje is mesrtal los te maken om er goed aan te kunnen.

      Veel geluk.
      Beste groeten, Eric C

  2. Vraagje:

    Kan ik met mijn Airfryer naar het repair café komen ?

    Hij was 2 dagen buiten garantie en poef, werkte plots niet meer ?

    Volgens mij is het een verbindingsprobleem (maar hey, ik ben maar een vrouw…😳 wat weet ik ervan 😱)

    Zou hel wel graag terug in werking zien.. kan iemand mij helpen ?

    1. Het gebeurt wel meer dat een apparaat net na de garantieperiode de geest geeft. Daar probeert het RcR iets aan te doen. Bovendien maakt het RcR geen onderscheid tussen vrouwelijke, mannelijke of transgender Airfryers. En ook niet bij de bezoeksters natuurlijk. Van harte welkom.

  3. Beste,

    Ik ben op zoek naar iemand die me raad kan geven ivm mijn slecht werkende inbouwdiepvriezer. Hij koelt slecht en wordt onderaan aan de voorkant zeer warm.
    Is er iemand van jullie die kennis heeft met dit soort mankementen?

    1. Van Marnic:
      Als de voorkant zeer warm wordt wil dat betekenen dat de compressor warm loopt, waarschijnlijk door tekort aan koelmiddel vermits de compressor gekoeld wordt door het koelmiddel. De thermostaat geeft bevel tot koelen=draaien, aan de compressor doch als er te weinig koelmiddel is gaat die net zolang door totdat de overtemperatuurbeveiliging=klixon aanspreekt, dan stopt hij en als de wikkelingen afgekoeld zijn start hij opnieuw enz.

      Je kan eens voelen aan de aanzuig van de compressor, dat is de dikste leiding die naar de compressor gaat, of die koud staat = handwarm, indien te warm dan is er te weinig koelmiddel en heeft u een of meerdere lekken.

      Het nadeel van de huishoud frigo/diepvries is dat er geen servicekraantje op de freonleiding staat. Wil je dat repareren, dien je een prikkraantje te monteren, het lek(ken)eerst opsporen met een freontester, dichten=dichtbraseren en nadien via het kraantje de freon afzuigen met een vacuumpomp, de hoeveelheid freon wegen en volgens het kentekenplaatje aanvullen met de juiste freon. Dit is een kostelijke zaak en kan je alleen laten doen als de diepvries het nog waard is. groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen + 8 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.