Reparatie crosstrainer computer

Repair Café Runkst Forums Elektro Reparatie crosstrainer computer

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Astrid
    Participant

beste,

Ik ben zo blij voor het initiatief om jullie knappe koppen bij elkaar te steken en het online platform op te richten van Repaircafé!

Bij deze heb ik een vraagje, zou mijn Kettler Sven Crosstrainer computer te repareren zijn?

Nieuwe batterijen ingestoken, Geen enkel knopje, of display werkt ervan.

Ik heb hem tweedehands gekocht, en heeft vanaf het begin niet gewerkt.

Groetjes astrid.

Beste Astrid,

Ik vermoed dat het een voedingsspanning probleem zal zijn, controleer hiervoor het batterijen vak of de veercontacten niet geoxideerd zijn (bruin-groene kleur). Dit geeft slecht contact doordat soms batterijen zijn gaan lekken ma lange stilstand.

Indien dit zo is, wat je zelf dan kan doet is het opschuren van deze veercontacten met fijn schuurpapier, controleer ook of de aansluitdraden hierdoor niet zijn losgekomen, test het met zeker nieuwe batterijen of controleer ze ergens in bv. zaklamp….

Voor je dit alles doen maakt je best een voor en na foto en post deze hier zodat ik beter kan oordelen of dit het probleem was of kon zijn.

Succes, Eric C

Astrid
    Participant

Beste,

Dank u wel voor uw reactie.

ik heb de de nieuwe batterijen getest op een hoofdlamp, ze waren in orde.

zoals u ziet is er geen corrosie of andere aanslag zichtbaar.

Mvg astrid

Oke, geen oxidatie van de batterij contacten.

Ik geef je dit nog mee als tip, gebruik GEEN oplaadbare batterijen, hiervan is de voltage maar 1,2V  bij niet oplaadbare is deze 1,5V.

Is er een aan/uit kop of toets aanwezig op het paneel?  (maak een foto van het frontpaneel met display)

Er zijn mij 2 dingen niet heel duidelijk op de een foto hieronder, kan je daarvan extra foto’s van maken of als je weet wat het is? heb je er een handleiding van de crosstrainer of geen mijn de volledige type/model nr. ervan om te zoeken op het internet?

Mvg. Eric C

gossedevos
    Participant

Dag allemaal, ik ben een andere piste aan het bewandelen. Via de site van Chang Yow kan ik eens vragen of ze een printje willen opsturen. Meer gegevens zouden van pas komen, de info staat nu gedeeltelijk verstopt onder twee gele draden.

De handleiding is maar fragmentarisch te vinden. Als ik het goed heb, is het een trainer die mechanisch werkt, dus zonder elektrisch gestuurd vliegwiel. Ik dacht nl. even dat de batterijen in de ‘computer’ enkel voor backup dienden. Niet dus.

Er zitten een paar reset-knoppen op. Hgstwrschnlk vermeldt de handleiding hoe die werken. Je zou ook op goed geluk toetscombinaties met die reset-knoppen kunnen uitproberen. Hgstwrschnlk dienen ze om al opgeslagen waarden te wissen.

Laatste opmerking: de trainer is – zo te zien – nog goed bruikbaar en je zou metingen ook met andere middelen kunnen maken tijdens de training (Polar, Garmin, Apple/SamsungWatch enz).

Astrid
    Participant

Beste heren,

Dank jullie wel voor jullie moeite en tijd. 😊

Ik hoop dat ik de juiste foto’s heb getrokken, ik heb trouwens geen oplaadbare batterijen gebruikt.

Er zitten kabeltjes aan mijn crosstrainer die de gegevens zouden moeten doorgeven. Omdat de computer totaal niets doet, ook niet via de resetknop en andere knoppen, heb ik ze eraf gehaald, zonder is hij inderdaad te gebruiken, maar zou het wel jammer vinden.

ik beschik niet over een Fitbit, maar ga er wel één aanschaffen als hij het niet doet.

A propos, Ik heb hem tweedehands gekocht, er zat helaas geen handleiding bij.

groeten astrid

OK, Astrid de foto’s geven al een duidelijker beeld.
    Heb wat zitten zoeken over de computer en toestel, het betreft een Kettler Sven type      CT 600 Magnetic (vliegwielrem met regelbare magneten) te gaan.

(zie foto toestel/display)

Het toestel is van bouwjaar 04/2010, over de computer zelf is niet echt iets te vinden, te oud??
    Een soortgelijke handleiding van een CT 700 waarvan de computer-display gelijkenis heeft met CT 600 is op deze link te bekijken en downloaden: https://www.gebruikershandleiding.com/Kettler–Favorit-07978-900/preview-handleiding-26383.html?page=0003

Met een fitbit kan je wel je cardio aflezen maar ik vermoed geen duidelijke calorie verbruik of afstand, snelheid. Doordat je op zo een crosstrainer redelijk stil beweegt door de elliptische beweging en dus geen schokken ondervindt die een fitbit nodig heeft en verbinding met GSM en App en via GPS om wel afstand en snelheid te kunnen berekenen. Dus een fitbit is goed voor buiten, bij lopen of wandelen.

Het best is natuurlijk de computer aan het werken te krijgen dat de noodzakelijke metingen doet met de ingebouwde sensoren in het vliegwiel en handvatten.
    Om de computer verder te kunnen nakijken zouden er metingen moeten gedaan worden, ik vermoed dat je dat zelf niet kunt en de meettoestellen ervoor niet hebt.
    Als je toch een herstelling wilt proberen kun je me bellen op GSM 0474 669148.
    Gtjes, Eric C

Beste Astrid,

Heb je crosstainer computer thuis nagekeken en metingen gedaan.

De voedingsspanning van 3V op de print was OK, als ook de processor clock frequentie van 2Mhz.

Wat fout was het reset (RES) signaal van de processor, dat bij meeting maar 0,4V was en moet 2,7V zijn, anders start de processor software niet.

De fout hiervoor was een slecht weerstandje R4 dat 1Mohm in de reset schakeling van de processor, deze is dus vervangen en de computer werkt nu terug.

Iedere processor heeft altijd een reset pin nodig omdat bij het inschakelen van de voedingsspanning altijd een vertraging moet zijn voor aleer de software te starten (voedingsspanning moet eerst stabiel zijn)

Hieronder zijn enkele foto’s ter verduidelijking.

Groeten, Eric C

Astrid
    Participant

Beste Eric,

Ik ben je heeeeeeeel erg dankbaar! 😍

De Crosstrainer computer werkt perfect, tot groot genoegen van ons beiden…

De officiële eerste tientallen kilometers zijn inmiddels veilig afgelegd in ons kot. 😉

Dank je wel Eric, en ook voor al je moeite en tijd die je erin hebt gestoken om alles duidelijk op te schrijven en uit te leggen.

Dank je wel, en ook het Repaircafé Hasselt, voor de mogelijkheden om tijdens deze periode toch blije “elektronische lichtpuntjes”  te schenken!

Veel liefs,

Astrid

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.